۱۳۹۲ دی ۲۹, یکشنبه

زنان کارگر قربانی دو تبعیض



دوشنبه 30 دی
زنان کارگر قربانی دو تبعیض
زینت میرهاشمی
روز یکشنبه 29 دی، 2 کارگر زن قربانی شعله های آتش شدند و جان خود را از دست دادند. این دو کارگر، از کارگران تولیدی پوشاک در ساختمانی ۵ طبقه در تهران و در خیابان جمهوری بودند. دو کارگر زن در حالی که از سیستم ناقص آتش نشانی ناامید شده بودند خود را از پنجره های ساختمان به بیرون پرتاب کردند. اکثریت کارگران کارگاههای تولیدی کوچک را زنان کارگر تشکیل می دهند.
حوادث ناشی از ناامنی کار که منجر به مرگ و میر نیروهای کار در ایران می گردد، تک نمونه نیستند، بلکه به طور مرتب اتفاق می افتد. بنا به داده های آماری؛ مرگ و میر ناشی از حوادث کار در طی سالهای اخیر افزایش یافته است. سازمان پزشکی قانونی در سال 91 گزارشی از افزایش مرگ و میر ناشی از کار منتشر نمود. بر اساس این گزارش مرگ و میر ناشی از حوادث کار در هفت ماهه سال 91، نسبت به مدت مشابه در سال 90 حدود 24 در صد افزایش داشته است.
در ایران مرگ و میر ناشی از کار دومین شمار تلفات انسانی بعد از حوادث ناشی از تصادفات است. افزایش مرگ و میر ناشی از کار برآمد بی ارزش دانستن نیروی کار و بالا بردن درجه استثمار بدون توجه به بازیافت نیروی کار است.
از سویی دیگر میزان مرگ و میر نیروی کار بستگی به درجه مدرن بودن ابزارهای کار دارد. هر چقدر نظام کار عقب مانده تر و نظارت بر کارگاههای تولیدی کمتر باشد، درجه عقب ماندگی حکومت را نشان می دهد. در جمهوری اسلامی انسان ارزش ندارد، چه رسد به این که این انسان کارگر و آن هم کارگر زن باشد. کارگر زن بودن عمق فاجعه را عمیق تر می کند زیرا زنان کارگر قربانی تبعیض جنسیتی از یک سو و تبعیض طبقاتی از سوی دیگر هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر