۱۳۹۲ بهمن ۱۴, دوشنبه

توزیع فقر در پوشش سبد کالا



سه شنبه 15 بهمن
توزیع فقر در پوشش سبد کالا
زینت میرهاشمی
تصاویر طولانی زنان و مردان در روز یکشنبه 13 بهمن در هوای 5 درجه زیر صفر برای دریافت سبد کالا، قامت زشت فقر و بی عدالتی در جمهوری اسلامی را نمایان کرد. از این بدتر آن که تعداد زیادی از تشکیل دهندگان صف موفق به گرفتن سبد کالا نشدند.
در برابر اعتراض به نحوه پخش سبد کالا و حذف کارگران و مزدبگیران که حداقل حقوق دریافت می کنند، روز دوشنبه 14 بهمن، وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که توزیع سبد کالا تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
بر اساس این اطلاعیه «مشمولان دریافت سبد کالا» می توانند «با آرامش بیشتر به مراکز توزیع مراجعه کنند». و این چنین دزدان و شیادان، تهیدستان را آرامش می دهند. در برابر افزایش تورم و افزایش بهای کالاها، چند مرغ یخ زده، تعدادی تخم مرغ و مقداری برنج نا مرغوب، سر محرومان جامعه را به ایستادن در صف گرم کرده و آنها را به این سبد کالای ناچیز وابسته نگاه می دارند.
روز دوشنبه 14 بهمن ربیعی وزیر کار در برابر اعتراض گسترده به شیوه پخش سبد کالا، وعده پخش سبد کالایی به کارگران مشمول قانون کار را داد. این وعده پوچ حتا اگر عملی هم شود کارگرانی که شامل قانون کار نمی شوند و بیکاران و سفید قراردادها از این وعده ربیعی چیزی نصیب شان نخواهد شد.
همه این هیاهو ها در شرایطی است که دستمزد پایه باید در هفته های آینده در شورای عالی کار تصویب شود. دولت برای منحرف کردن اعتراضهای کارگری به میزان این دستمزد، سیاست صدقه پروری را رواج می دهد. پخش مقداری کالا به جای ایجاد کار و توسعه اقتصادی در کنار دزدیهای کلان ویژه خواران و رانت خواران با تکیه بر فساد حکومتی، نه تقسیم عادلانه ثروت و یاری رساندن به محرومان و ستمدیدگان، بلکه کمک به گسترده شدن شکاف طبقاتی و فربه شدن ثروتمندان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر