۱۳۹۲ مهر ۳, چهارشنبه

دانشگاه آزاد؛ سرنوشت یک پیروزی ناپایدار و یک شکست دُنباله دار


چهارشنبه 3 مهر
دانشگاه آزاد؛ سرنوشت یک پیروزی ناپایدار و یک شکست دُنباله دار
منصور امان

فراکسیون ولی فقیه برای جُبران یک شکست خیره کننده از باند آقای رفسنجانی در جنگ بر سر دانشگاه آزاد، اینک به گُماشتگان خود در مجلس مُلاها مُتوسل شده است.

روز دوشنبه، سُخنگوی کُمیسیون آموزش مجلس خبر داد که آنها قصد دعوت از هیات اُمنای دانشگاه آزاد و آقای خُسرو دانشجو، رییس برکنار شده این موسسه را دارند. آقای عبدُالوحید فیاضی افزود که هدف از این دعوت "روشن شدن مساله عزل رییس دانشگاه برای مردُم و ارایه پاره ای توضیحات" است.

با این حال، چنین نمی نماید که پیگیری موضوع از جانب کارگُزاران آقای خامنه ای در مجلس بتواند تغییری در تحول صورت گرفته در مالکیت موسسه مزبور بدهد. چه، آقای رفسنجانی و شُرکا به وسیله همان ابزار و تشریفاتی دانشگاه مزبور را از آقای خامنه ای و همدستانش باز پس گرفتند که آنها از دست شان خارج کرده بودند. در هر دو جابجایی مالکیت، سُخن آخر را نه آیین نامه و مُقررات قانونی، بلکه توازن قُوا بر لب آورده است.

از این رو، انگیزه کشاندن پرونده نزاع به مجلس، بیشتر تبلیغاتی و ایجاد فضا برای تهاجُم در میدانهای دیگری است که شانس پیروزی در آن وجود دارد یا دستکم برنده آن هنوز تعیین تکلیف نشده است.

باز پس گرفته شدن دانشگاه آزاد، ضربه ای است که مُستقیم و بدون واسطه به "مقام مُعظم" وارد می آید. او به گونه عُریان در پروسه خلع ید از آقای رفسنجانی و باند او میانداری کرد و تمام کارتهای خود از شورای نگهبان تا دستگاه های امنیتی را فاتحانه روی میز گذاشت. آقای خامنه ای سرمست از پیروزی، به گونه نمایشی، سر فراش اندرونی خود، "سردار وحید" را به مراسم تحقیری آمیزی فرستاد که به مناسبت شکست باند رقیب ترتیب داده بود و در آن آقای جاسبی، رییس برکنار شده دانشگاه آزاد، زیر سند تسلیم باند خود امضا می گذاشت.

در مُقابل، رُقبای او نه تنها یک پایگاه اقتصادی مُهم خود را که ارزش داراییهای آن در سال 90، 250 هزار میلیارد تومان برآورده شده، دوباره به چنگ آورده و پیروزی خود در نمایش انتخابات را در پهنه اقتصادی نقد کرده اند، بلکه با عقب راندن فراکسیون ولی فقیه از این سنگر، به موفقیت سیاسی توجُه پذیری دست یافته اند که می تواند مسیر پیشروی آنها را نشانه گذاری کرده باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر