۱۳۹۲ شهریور ۱۵, جمعه

"تغییر لحن" جمهوری اسلامی، تغییر صورت مساله نیست



شنبه 16 شهریور
"تغییر لحن" جمهوری اسلامی، تغییر صورت مساله نیست
لیلا جدیدی
نه "تغییر لحن تهران" آنطور که روزنامه واشنگتن پست با اشاره به "گفته های مقامات" جمهوری اسلامی در رابطه با سوریه می نامد و نه تبریک گویی سال نو وزیر امور خارجه رژیم به یهودیان هیچیک نشان از تغییر سیاست کلی رژیم پیرامون مساله سوریه و یا اسراییل ندارد.

روزنامه واشنگتن پست به این اشاره کرده است که گروه سیاست‌ گذاری خارجی ایران در دولت جدید حسن روحانی حتی وقتی در حمایت از سوریه، هم پیمان دیرینه خود، سخن می ‌گوید٬ از لحن تقابل‌ جویانه دوری می ‌کند. این روزنامه به سخنان روحانی که گفته رژیم در صورت حمله آمریکا به سوریه به "وظایف دینی و بشردوستانه خود برای کمک غذایی و دارویی" اقدام می کند، اشاره کرده است. از سوی دیگر، اظهار نظر محمد جواد ظریف در تویتر مبنی بر اینکه "ایران هیچگاه هولوکاست را انکار نکرده، کسی که تصور می‌ شد هولوکاست را انکار کرده، اکنون رفته است" نیز در رسانه های خارجی به ویژه در آمریکا به عنوان علامت این "تغییر لحن" منعکس شده است.

این در حالی است که رهبر رژیم جمهوری اسلامی روز پنجشنبه (۱4 شهریور/ 5 سپتامبر) سخنان خمینی مبنی بر اینکه "رژیم اسراییل یک غده سرطانی است که باید از بین برود" را تکرار و یادآوری کرد. سه روز پیش از سخنان وی نیز علی لاریجانی، رییس مجلس ارتجاع به آمریکا و متحدان غربی آن هشدار داده بود که در صورت حمله به سوریه باید "نگران فرزند نامشروع صهیونیستی خود در منطقه باشند". در همین زمینه رژیم هیاتی به لبنان و سوریه اعزام کرد تا مقامهای دو کشور و حزب الله لبنان زیر عنوان "حمایت از جبهه مقاومت" واکنشهای خود را تنظیم کنند.

در برابر این مواضع روشن و رسمی، پیامکهای تویتری را به سختی می شود نشانی از تغییر سیاست جمهوری اسلامی در باره اسراییل و سوریه تلقی کرد. جمهوری اسلامی به عنوان متحد دیکتاتور سوریه همچنان نه در مسیر کمکهای "بشر دوستانه"، بلکه در تداوم کمک به کشتار مردم سوریه برای حفظ آنچه خامنه ای "خط قرمز" رژیم خود خوانده، حرکت می کند.

پاسدار حسین سلامی٬ جانشین فرمانده سپاه پاسداران روز چهارشنبه تهدید کرد که هرگونه حمله‌ به سوریه منافع ملی آمریکا را به خطر خواهد انداخت. پاسدار محمدرضا نقدی٬ فرمانده بسیج نیز خط و نشان کشید که "حمله غیرقانونی" به سوریه می ‌تواند به "پاسخی بزرگ‌ تر علیه آمریکا" منجر شود.

بحرانهایی که با پشتیبانی و همدستی جمهوری اسلامی و به بهای از دست رفتن زندگی و جان ده ها هزار نفر در سوریه ایجاد شده، هزینه ای است که رژیم جمهوری اسلامی خرج بقای خود می کند. عوض شدن "لحن" ماموران دولتی، چیزی را در صورت مساله تغییر نمی دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر