۱۳۹۲ آذر ۲۲, جمعه

کدامیک؟ "روح" توافقنامه ژنو یا خود توافقنامه؟


فراسوی خبر... شنبه 23 آذر
کدامیک؟ "روح" توافقنامه ژنو یا خود توافقنامه؟
لیلا جدیدی
جیغهای بنفش کارگزاران جمهوری اسلامی در شکایت از قرار گرفتن 19 شرکت و فرد در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا نشان از بی لیاقتی، ضعف، بی تدبیری و درماندگی رژیم در امضای قراردادی دارد که خود مفاد آن را درک نکرده است. علاوه بر اطلاعات دروغینی که آگاهانه به مردم داده می شود، گویا مسوولان رژیم خود نیز درنیافته اند قراردادی که امضا کرده اند ربطی به تحریمهای پیشین در گذشته و حال و آینده ندارد و نقض آنها کماکان با تنبیه روبرو می شود.
بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارتخانه های خارجه و دارایی ایالات متحده در بیستم آذر، ۱۹ شرکت و فرد در اروپا و آسیا به اتهام دلالی برای شرکت هواپیمایی "ماهان ایران" جهت دور زدن تحریمها و به دست آوردن تجهیزات مشمول آن، وارد فهرست سیاه این کشور شدند. آمریکا اعلام داشته که این شرکتها و افراد را به دلیل حمایت از برنامه هسته ای رژیم مورد مجازاتهای قانونی قرار خواهد داد.
این اقدام که همزمان با مذاکرات 4 روزه جمهوری اسلامی و شش کشور در مورد اجرایی کردن توافق ژنو صورت گرفت، باعث بازگشت سراسیمه تیم رژیم در میانه مذاکرات شد.
رژیم یا نمی داند یا خود را به جهالت می زند که توافق موقت و شش ماهه هسته ای تغییر یا تاثیری در تعهد کشورها در اجرای 4 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ندارد و در توافقنامه شش ماهه هم به چنین رابطه ای اشاره ای نشده است. در این رابطه، گری کویینلان، رییس استرالیایی کمیته تحریم در شورای امنیت خواستار پایبندی تمام کشورهای این سازمان به ادامه تحریمها شده و تاکید کرده است که توافقنامه موقت تغییری در تعهدات قانونی آنها ایجاد نمی کند و تصمیم در این مورد به شورای امنیت بستگی دارد.
با این حال، این اقدام مورد خشم جمهوری اسلامی قرار گرفته، به طوری که مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه اش آن را "سردرگمی" مقامهای آمریکا خوانده و آنها را به عواقب بد آن تهدید کرده است. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم می گوید که "قطعا مسیر مذاکرات به هم خواهد خورد". جالب آنکه، عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای این اقدام را "خلاف روح توافقنامه" ژنو توصیف کرده.
روحی که بر آقای عراقچی نازل شده، در قرارداد ژنو ناپیداست و وجود خارجی ندارد. درب باز و دست دراز در دور زدن تحریمها خوابی است که با احضار هیچ روح و جنی تعبیر نمی شود.
  
http://www.jonge-khabar.com/news/articled.php?id=3163

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر