۱۳۹۲ مرداد ۲۱, دوشنبه

سیاست تواب سازی وزاری پیشنهادی حسن روحانی



سه شنبه 22 مرداد 
سیاست تواب سازی وزاری پیشنهادی حسن روحانی
زینت میرهاشمی
خامنه ای با اعلام این که فتنه گران باید عذرخواهی کنند، جدال باندهای حکومتی را وارد دور جدیدی نمود. رهنمود خامنه ای برای تواب سازی کسانی که چهار سال پیش از قدرت کنار گذاشته شدند، در مشاجره مجلس نشینان در بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیش نهادی حسن روحانی نشان داده شد.
روز دوشنبه 21 مرداد، مشاجره باندهای رژیم اگر چه ظاهرا بر سر وزرای پیشنهادی روحانی بود اما در واقع نتیجه زخم عمیقی است که قیامهای سال 88 بر پیکر نظام ولایت فقیه گذاشته است. زخم ناشی از شعارهای جنبش توده ای علیه کل نظام آنچنان عمیق است که ترکیب جلادان و امنیتیها در وزرای پیشنهادی و فریاد روحانی مبنی بر «مطیع بودن» به خط رهبری هم رقبا را به عقب نشینی وا نمی دارد. از «دَله دزدی» آقازاده رفسنجانی تا نزدیکی برخی از ورزا به «فتنه گران» و تا تهدید با «چماق لُری» در جلسه مجلس ارتجاع مطرح شد.
روحانی در معرفی وزرای پیشنهادی خود سابقه خدمت گذاری آنها در نظام را از افتخارات آنها دانسته که باید از تجربیات آنها استفاده کرد. وی در تمجید از وزیر مرگ (مصطفی پورمحمدی) گفت:«هر کجا ایشان بوده چهره موفقی بوده است. هم بخش اجرا را تجربه کرده و هم بخش قضا را. همه جا به عنوان چهره موفقی بوده....به خاطر تجربیات فراوانش، از این تجربیات در دولت استفاده خواهیم کرد».
یکی از مجلس نشینان، مصطفی پورمحمدی را «سهمیه» آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه دانست.
مشاور نماینده خامنه ای در سپاه پاسداران روز یکشنبه 20 مرداد به خبرگزاری فارس گفت:«قحط الرجال نیست که توابین فتنه سکان دار کشور شوند». مجتبی ذوانور با استناد به حرف خامنه ای گفت:«عذرخواهی آنها به معنای رافت نظام و باز بودن در توبه است، نه به معنای این که آنها بیایند و سکان اداره کشور را در دست بگیرند».
تواب سازی و اقرار به تواب شدن که ولی فقیه به طور صریح اعلام کرد بر تئوریسین اصلاح طلبان بسیار تاثیر گذار بود. سعید حجاریان تئوریسین اصلاح طلبان در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم در رابطه با انتخابات سال 88 می گوید:«نه می گویم تقلب شده و نه می گویم تخلف شده است. ترجیح می دهم اسم جدیدی برای آن انتخاب کنم و آن "تدلیس سیستماتیک" است».
اگر روز چهارشنبه آینده تمامی کابینه حسن روحانی رای اعتماد مجلس رژیم را کسب کند، توانایی چرخاندن کلید برای باز کردن قفلهای اصلی مورد نظر روحانی را نخواهد داشت. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر