۱۳۹۲ مرداد ۲۷, یکشنبه

تاکید بر ادامه تنش و بحران از طرف ولی فقیه



دوشنبه 28 مرداد
تاکید بر ادامه تنش و بحران از طرف ولی فقیه
زینت میرهاشمی
با گزینش محمد جواد ظریف به سمت وزیر خارجه و بازگرداندن صالحی به راس سازمان انرژی اتمی، سوال اصلی برای سیاستمداران و دولتهای کشورهای 5 به اضافه یک این است که آیا امکان تغییر سیاست خارجی و تن دادن رژیم ایران به قطعنامه های سازمان ملل وجود دارد یا نه؟
کاهش بحران پیرامون موضوع اتمی و از میان برداشتن تحریمها، از جمله وعده های اصلی روحانی در برابر غرب و چالش برانگیز در رابطه با ولی فقیه است. روحانی قصد دارد نگرانیهای غرب در رابطه با سیاستهای ماجراجویانه جمهوری اسلامی را برطرف کند. نمایندگان ولی فقیه در سپاه، بسیج و نمازجمعه ها مرتب بر این امر تاکید می کنند که توقف و یا ادامه غنی سازی اورانیوم و به طور کلی پروژه اتمی در اختیار ولی فقیه است. پس رفع نگرانی غربیها بر سر این موضوع از طرف روحانی تنها می تواند با خوراندن زهر به ولی فقیه بر طرف شود. تشویق عده ای به نامه نگاری و ایجاد کمپین برای رفع تحریمها از طرف لابیهای رژیم ابزار کهنه شده برای اعتماد سازی در نهادهای جهانی است.
قول و قرارها و شعارهای روحانی شاید بتواند تحریمهای جدید و سخت تر علیه رژیم را به عقب بیاندازد اما نمی تواند قطعنامه های سازمان ملل را پاک کند. به عبارت روشن تر روحانی در برابر کاهش تحریمها چه امتیازی می تواند به غربیها بدهد؟ کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست هیات نمایندگی کشورهای 5+1 در تماس تلفنی با وزیر خارجه رژیم بر لزوم «راه حل دیپلماتیک» تاکید کرد. اما این راه حل دیپلماتیک بار چند قطعنامه و تحریمهای جهانی را به دوش دارد و خوش و بشهای اشتون و ظریفی شیرین کننده کام ولی فقیه نخواهد بود.
همزمان با وعده وعیدهای حسن روحانی به کشورهای غربی، معاون ارتباطات بین المللی ولی فقیه از آغاز به کار 3 هزار سانتریفیوژ جدید خبر داد. اعلام افزایش سانتریفیوژ ها بر راستی گزارشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پنهان کاری و عدم شفافیت از طرف رژیم صحه می گذارد. این سیاست ادامه تولید بحران و تنش در روابط خارجی است.
بنا بر گزارش خبرگزاری «تسنیم»، محسن قمی در مشهد گفت:«منابع اورانیوم ایران از 3 هزار و 600 به 33 هزار تن افزایش یافته است». معاون ارتباطات بین المللی بر «سیاست بازدارندگی فعال» در برابر تحریمها تاکید کرد. سیاست بازدارندگی فعال که سیاست ولی فقیه است نمی تواند سیاست «اعتماد سازی» روحانی را به پیش برد. بر همین منظر خوراندن جام زهر به «رهبر» و پیشبرد سیاست اعتماد سازی با ظریف و صالحی چالشهای پیش روی حکومت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر